Aapjes kijken! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eveline Gaston - WaarBenJij.nu Aapjes kijken! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Eveline Gaston - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken!

Blijf op de hoogte en volg Eveline

29 Juli 2016 | Maleisië, George Town

Vandaag is het alweer vrijdag, onze eerste week rondreizen zit er alweer bijna op. Vanochtend ging vroeg de wekker, er stond namelijk genoeg op de planning. Vanaf het hotel reden we de stad in om daar eten en drinken in te slaan. Voordat we naar George Town zouden rijden stond er namelijk nog een stop gepland bij Orang Utan Island, een conservation facility voor orang-oetans en een opvangkliniek voor de bedreigde Bornean orang-oetang.
Bij aankomst bij Orang Utang Island werden we met een bootje naar een eiland midden in een groot meer gevaren. Op dit eiland krijgen de orang-oetans de mogelijkheid om in vrijheid rond te lopen en rond te slingeren, in tegenstelling tot een dierentuin zatten namelijk niet de dieren, maar de mensen in lange kooien. Deze kooien gaven ons de kans om dicht in de buurt van de orang-oetans te komen, zonder dat zij in hun vrijheid beperkt werden.
Op dit moment zitten er 24 orang-oetans op het eiland, waar ze in 2000 begonnen met slechts 3 orang-oetans. Het eiland is dan ook een van de toonaangevende instanties als het aankomt op het in standhouden van de orang-oetans.
Na een uurtje in een kooi te hebben rondgelopen, was het tijd om door te rijden naar George Town. George Town is de hoofdstad van het eiland Penang, welke met 2 grote bruggen verbonden is met het vaste land. George Town is een van de oudste steden in Maleisië en is opgericht door een kapitein van de Britse Oost Indische Company. Gedurende de groei van George Town trokken er vooral Chinezen en Indiase naar de stad, vandaar ook dat de stad een grote mengelmoes van verschillende culturen is. In 2008 is de stad opgenomen in de UNESCO World Heritage Site.
Na een rit van anderhalf uur kwamen we in de middag aan in George Town. Hier zouden we de eerste twee nachten slapen in een gerestaureerd huisje, waarin een klein hotel was gemaakt. Na eerst voorbij het hotel te zijn gereden (het viel niet op tussen alle andere oude huisjes in de straat), werden we hartelijk welkom geheten. Ze vertelden ons dat de kamer waarin wij zouden slapen pas net gerestaureerd was, we zouden de eerste gasten zijn die hier zouden slapen! De kamer zelf was niet al te groot, maar had dan wel weer een hemelbed aan de zijkant staan. Aan de achterkant van de kamer waren twee klapdeuren, waardoor je naar een overdekt binnenpleintje liep. Op dit binnenpleintje stond een klein stalletje waarbinnen onze badkamer verstopt stond. Ze weten daar in ieder geval wel hoe je op een leuke manier met ruimte om moeten gaan! Na een korte verkenningstocht door George Town was het wel mooi geweest voor vandaag. Morgen gaan we de stad echt onveilig maken!